Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

klik sini..

Selasa, 29 Mac 2011

Cucur udang a.k.a. colek malas & sejarah....

Salam semua, Anda semua sudah makan?? Saya makan tengahari di kantin kilang lagi. :-) Harini kupon RM3 yang terakhir buat mase ini. Hehehe..
Anyway, back to the tajuk asal "Cucur udang & sejarah". Hahah, ape kena dengan entry kali ni yek. Haa, nak cerita skit pasal cucur udang a.k.a. colek malas kalu dalam loghat Kelate ni. Semalam saya lepak di rumah parents. Disebabkan saya yang request cucur udang kuah kacang, maka mama saya pun dengan rela hati buatle untuk kami makan sekeluarga. Ingatkan kuah kacang je, tapi mama saya buat sekali dengan kuah sos nye. Heheh baiknye mama..Saya makan paling banyak rasenye, 4 ketul..Adik2, kakak, mama & abah sume makan 2-3 ketul sorang. Ngeee :-) dah nama pun teringin kan memang puas la dapat makan, tambah ulam timun & campurkan kedua-dua kuah barulah mengancam rasenye, kenyang sampai malam. Mama buat juga puding jagung & agar-agar milo untuk menu tambahan minum petang.
Sejarahnye, parents saya dulu memang terkenal dengan cucur udang ni di kawasan rumah mereka. Tiap-tiap petang mereka berniaga di kawasan penjaja di perkarangan parking blok. Kalau bulan puasa tu memang penuh keliling la orang yang beratur nak membelinya. Teringat lagi zaman lepas SPM dulu sayalah yang jadi assistant diorang berniaga. Eheheh sampai berparut la atas tangan saya terkena senduk panas cucur udang tu..Kenangan yang tak berapa nak manis yek. Selepas beberapa tahun berniaga di situ, parents saya membuat keputusan untuk pindah duduk di Kelate & menjalankan perniagaan di sana. Alhamdulillah, bermula dengan 1 gerai di KB, lepastu buka francais di Pasir Pekan pula. Emm, beberapa tahun jugala berniaga di sana. Sampailah satu ketika tu parents saya decide untuk pindah semula ke KL atas sebab-sebab tertentu.
Selepas pindah ke KL, mereka sudah tidak mahu berniaga lagi walaupun ade jiran-jiran yang mengusulkan cadangan. Mereka memang rindu dengan kuih muih air tangan mak saya walaupun ade orang lain yang berniaga, rasanya tidak sama. Mak saya sebenarnya terasa penat untuk berniaga, ialah dari segi penyediaan bahan, masak & menjual semua dia yang kena buat, saya & ayah tolong skit-skit je. Sebab tu lah mereka tidak berniaga lagi & lebih memilih untuk kerja makan gaji, tiap-tiap bulan dapat gaji dan lebih relax.
Emm, disebabkan sudah lama tidak makan la tetiba saya teringin untuk makan kuih cucur udang ni, memang susah nak cari yang sedap & rangup yek. Terima kasih mama..I love u..ummmuahhhh!!




p/s: Kepada sesape yang jelik @ bosan dengan entry makanan saya, sila jangan bace yek!! bengang ni..grrr...


5 ulasan:

lady-D berkata...

jeput mallah! sedapnye...

Fariross berkata...

sedapnye... bila nak rasa ain punye nih... hehehe...

ddjfr berkata...

wahhh.mesti bakat menurun kat kak ain.ermmm...nyamnyam.

MaMaNiA berkata...

kak aien ni wat org terliur jer..da ar ngah lapo ni...t nk request cik kiah wat kan utk org leh dak???

ain zuraini berkata...

dla: hehehe yela oghe panggil jeput mallah etek..ekeke..

fariross: hahaha ntah bile nak try wat sendiri nie..

dd: mudah2an turun le bakat memasak tu ke tgn den..ekekeke..

mamania: emm, suh abh zura pujuk cik kiah suh buat utk mak buyung yek..ehehehe...